Continue~~~

Tuesday, April 6, 2010

Now let us enjoy Part 2 of my short story.. (is it short??hehhe)

***
Hubungan kami smakin rapat, kami saling kenal mengenali dan faham memahami. Dia seorang yg sangat mengambil berat dan penyayang. Aku senang bersamanya. Dia juga sentiasa mengingatkan ku utk tidak lupa padaNya. Aku tenang bersamanya, dia memahami ku dan agak sabar dengan sikap ku yg sensitif dan manja. yg sangat aku senangi, dia sangat2 care bila aku down...dia sentiasa di sisiku bila aku perlukan... Ya Allah, jagalah hubungan kami semoga mendapat petunjuk dan berada di bwh jagaanMu...

Suatu hari, aku dan roomate2 ku ke cafe. Aku yg sangat lapar terus je beli makanan tanpa peduli keadaan sekeliling. Banyak makanan yg ku beli, yelah da lapar sangat. Tiba2 roomate ku menegur ku, "Ana, ko tgk tu lelaki dari td dia tgk jak gaya mu..". Lantas aku pn menoleh...huaaaaa Alif rupanya. Dia tersenyum melihat ku.. Aku tersipu2 malu..tp tdk ku tahan lagi lapar ku pa lagi terus makan la. Kami duduk di meja yg bersebelahan dengan dia. Aku malu2 bila berhadapan dgn dia, aku menyembunyikan diri di dpn roomate ku. Mujurlah dorg tdk perasan dgn gelagat ku.. Aku perasan, kadang2 dia curi2 memandang ku. Aku pun begitu. Aku sms dia, "Salam cik abg, watpa dtg cafe U ni.. kn da abis stdy?". Slps beberapa minit, dia reply. "Salam ya..saja je dtg nk tgk cik adik x ble ke?hehe. Xdela ada reunion ngan member kt cni..". Aku tersenyum2 membaca sms nya.. Roomate ku perasan, "amboi ana, senyum2 baca sms.. sapa tu?". "Hehe, xda la..," aku menjawab. Tdk lama selepas tu, dia datang ke meja kami.

"Assalamualaikum, ble sy duduk?" dia menyapa. "waalaikumsalam, ya jemput la duduk.,"roomate ku menjawab. Aku terkejut dan tdk dapat berkata apa2. Dia hanya tersenyum melihat ku kerana dia tau, aku malu dan gelabah. "Erm, napa diam je ni? Apa khabar? Ok x study?,"dia bertanya lg. Aku hanya mampu diam. Roomate ku yg byk menjawab dan berbual dengan dia. Aku hanya memandang mereka dan kadang2 curi pandang ke arahnya. Dia kemudian membuat ku ingin tahu sesuatu, kerana dia mula bercakap tentang sesuatu yg sangat personal. "sebenarnya, tdk lama lg sy bakal berkahwin dengan seseorg... Dia juga sy rasa dah sedia menerima sy.."ceritanya. Aku tergamam, jika orgnya aku tdk mungkin sbb bila masa aku ckp aku sedia. Rasa seperti hati ini dicucuk dan dibelah seribu. Air mata mula bergenang dimataku. Dia diam melihat diriku. Aku memberanikan diriku bertanya padanya, "sapa orgnya? mesti lebih baik dari tunang mu kn?". Air mata ku mula mengalir, dia nampak risau manakala roomateku terkejut melihatku. Dengan tenang dia menjawab, "Kamulah orgnya Ana.. kamu kn tunang sy. Sy cuma akn berkahwin dgn kamu, sy dah janji dgn kamu kalau berkekalan jodoh kita pasti disatukan.. Mksd sy td, org yg dah bersedia menerima sy..kamu la. Kn kamu dah yakin dgn sy, gmbira dgn sy dan juga berjanji dgn sy..Betul tak? Sy dah brsedia, sudikah kamu mengahwini sy?..".

Aku tergamam, semua perasaan bercampur baur, gembira, takut, terkejut... "S...ss...sa..sy...InsyaAllah, ya..",jwb ku lalu tunduk. Aku berdoa semoga jwpn ku tepat. Roomate ku terkejut, lantas dia bertanya "Aik, biar betul ni?"... Kami berdua tersenyum dan mengangguk. Lantas aku berterus terang yg aku sudah pun bertunang dengan dia.. dan segala2nya yg mereka nk tau. "Maaf kn sy kerana buat cm ni dpn roomate2 kmu..sy buat bgini supaya mereka tau ttg sy dan elak fitnah antara kita. Sy juga nk mereka jaga kamu bg pihak sy.. Jgn nangis lagi ya.."pujuknya.. Aku mengangguk dan meminta diri utk balik ke asrama. Dia juga minta diri utk balik, kami berdua lega kerana tdk ada perkara buruk yg berlaku.~~~

Kring..kring... Hp ku berbunyi. "assalamualaikum, masi ingat sy lg?.."tanya pemanggil itu. "Waalaikumsalam, erm...maaf, sapa ya?.."jwb ku. "Sy Syafri ni..owh, tak ingat sy lg ya.."pemanggil itu menambah. "Aik, takkan la baru bbrpa bulan tdk contact kamu dah lupa?". Ya, aku kenal...aku kenal dia... Dia la ex ku yg byk buat aku trsiksa. Dia seorg saja yg nk difahami, kemahuan dia sj yg perlu dituruti.. Yg selalu buat aku sdey dan down... Dia...Dia...Dia... Jantung ku bagai nk tercabut mendengar suaranya. "Ya..ada pa?,"aku membalas. "Napa, takkan tdk boleh contact kot..kmu pa khbr?" tanya nya dengan mesra. Dalam hati ku, masi terasa pedih dan sakit disebabkan dia. Sukar utk aku lupa. "Alhamdulillah sihat..cm besa jgk.."jwb ku bersahaja. "owh, yeke..sbnrnya..sy kerja dkt2 dgn area U kamu jg.. Boleh la kita jumpa kn?..".
"Err..erm...tgk la.."jwb ku. "Takkan still marah dgn sy kot..jgn la cm tu.. Sy minta maaf byk2, sy tau sy salah..".  Memang senang utk minta maaf, tp keikhlasan tu hanya Allah yg tau...krna dia aku lupa utk senyum dan susah percaya lelaki.. "Please, maafkan sy k..."dia memujuk. "Sy ada kelas ni, sy nk cepat. Len kali kita brbual lg ya. Salam..." dgn pantas aku putuskan talian. Aku tdk mau lg ingat pd dia, tdk mau!!!~~~

"Ana..ana...ada org tunggu ko kt luar tu.."panggil kwn ku. "Eh, sapa plak ni?"tanya ku kehairanan. "Tah la, ko p la tgk.."jwb nya smbil berlalu dgn cepat..byk kerja. Aku terkejut melihat dia...bkn Alif..tp Syafri. Huh... Apa dia nk lg ni? Aku datang menemuinya..dia menyambut ku dengan senyuman. "Assalamualaikum, pa khbr?"tanya nya. "Waalaikumsalam, sihat."jwb ku smbil memandang ke arah lain. "Jom kita keluar.. sy nk ajak kmu mkn.. Dah lama kita tdk mkn sma.."ajaknya dgn baik. "Tak pa la, sy boleh mkn sndiri dgn kwn2 sy..kmu pi la mkn dulu.. terima kasih."jwb ku tenang. "Ana, please...tolong la jgn lyn sy cm ni... sy dari luar dtg semata2 k jmpa kmu... please...sbg tnda kmu da maafkn sy.."rayunya. "Sy da maafkan kmu, tdk perlu la nk blanja sy mkn k.."jwb ku lg. Tiba2 dia melutut dan merayu agar ku memaafkan dirinya.. dia nak aku terima pelawaan mkn brsamanya.. Aku masi tdk dpt lupakan dia, aku takut...takut curang dan tertipu lg.

Akhirnya, dia menangis. Aku tak sangka lelaki seego dia akan menangis. "Ana, sy ikhlas..please...sy tau sy dah byk melukakn perasaan kmu dn wat kmu sdey tp please bg sy pluang skali ni"rayunya lg. Sayu... Aku menjawab, "Baiklah, juz mkn. Tak ada niat len k. Tp sy akn bw teman sy skali. Aku tdk mau cuma kita berdua sja.". "Ya..ya..baiklah2...sy setuju.. Terima kasih Ana.."dia berdiri kembali dan tersenyum. Aku tertanya2 mgpa dia beriya2 nk pohon kemaafan daripada ku, sdgkn dulu..dia langsung tdk pduli diriku. Tah la.. Alhamdulillah klu dia benar2 dah berubah. Aku perlu berhati2..itu yg pnting.~~~

"Sy nak..kmu kembali ke sisi sy.."Syafri memohon. "Tidak! Dia tdk boleh..dia tunang sy!!"Aliff dtg lalu berdiri di sebelahku. "Ana, kta da jadi sgt rapat sblm ni...family sy pn dah knal kmu. Sy tau, kmu masi sygkn sy kn? betul kn ana?"Syafri memujuk. "Sy tdk kesa, Ana dah brtunang atau pn belum. Ana masi sah dimiliki lelaki len trmasuk sy. Tunang boleh diputuskan klu Ana nk.."Syafri meyakinkn ku. "Ana..sy tdk mau buat kamu tertekan dgn smua ni. Sy faham. Kmu berhak buat kputusan. Sy tdk mau memaksa, wlu pa pn kita masi lg terikat dgn tali pertunangan ni. Kamu plh baik2 ya.. sy sentiasa ada di sisi kamu bila kamu perlukan. Sy...sy sygkn kmu.."luah Aliff. "Ana...ana...ana bangun ana, jom g kelas dah lmbt ni!!,"roomate ku mengejutkan ku dari mimpi ngeri. Astaghfirullah al- azim rupa2nya aku bermimpi...Huh.. Nauzubillah.. Semoga segala2nya baik saja. Jauhkan la aku dr prkara2 yg tdk baik ni.~~~


0 comments:

Pingu..Pingu..

Sign by Danasoft - For Backgrounds and Layouts

Nisa' Copyright © 2009 Designed by Ipietoon Blogger Template for Bie Blogger Template Vector by DaPino