Cerpen ku

Saturday, April 3, 2010

***

Cerpen indah karangan ku.. No ciplak, sebagai tatapan pembaca sahaja.

Aku, seorang gadis biasa. Inginkan kebahagiaan dalam hidup. Aku seorang yang tdk byk cakap, suka buat lawak dan menyenangkan hati kawan, dan sangat sensitif. Aku yang dulu, sangat berbeza dengan yg sekarang. Dulu, aku seorang yg baik..tetapi skrg, sejak aku br’kawan’ dgn c dia aku mula berubah. Aku menjadi seorang yg kuat marah dan panas baran. Dulu, aku bukanlah seorang yg bersikap sebegitu. Aku sudah banyak berubah disebabkan c dia... Dia, tdk pernah menghargai diriku. Hanya aku seorang sahaja yg selalu bersabar dgn hbgn kami dan byk berkorban. Dia byk membuat aku trsiksa hati dan perasaan sehingga kesihatan ku terabai. Sekarang, kami tdk lg mempunyai hbgn apa2 dan dia sudah lgsung tdk menghubungi ku lg. Memang sakit.. tetapi apa nak di kata bila org dah berubah dan beralih arah. Hanya nak mengekalkan egonya...

Pada suatu hari, seperti biasa aku down. Aku menangis kerana sangat lemah, down dan stress. Aku menenangkan diri di atas katil ku sambil memeluk bantal kesayangan ku... Aku perlu menenangkan diri sebelum pergi ke kelas sebelah petang, kelas yg perlu aku hadiri brsm senior2 tahun 3 ku. Ketika sedang menunggu bas, aku mendapati seseorang sedang memerhatikan diriku. Aku berasa sangat tidak selesa lantas aku menyorok di sebalik papan notis di pondok bas itu. Apabila bas datang, aku segera naik dan duduk di bahagian hadapan.

Sebelum masuk ke kelas, aku menguatkan diriku untuk senyum agar kwn2 ku tidak mengetahui kesedihan yg ku alami. Inilah kebiasaan yg ku lakukan setiap hari. Aku duduk bersama 2 org kawanku, aku berbual2 dgn mereka ttg hal assignment dan gosip.. Huh, saja nak membuat aku lupa pada masalah ku. Sedang asyik aku bercerita, aku trpandang ke arah seseorang yg juga sedang memerhatikan ku. Aku terkejut, kerana lelaki itulah yg sibuk memandangku di pondok bas td. Aku segera mengalihkan pandanganku,.. Dapat ku rasakan muka ku yg merah padam saat itu...~~~

Siapakah lelaki itu? Aku mengenalinya pertama kali di masjid. Dialah yg menyampaikan tazkirah subuh selepas Qiam dan solat subuh...Aku tdk tahu sama ada dia mengenali ku atau tdk.

Pada malam itu, aku sentiasa teringat padanya.. Aku cuba mengalih perbincangan ku dgn roomate ku ttg dia.

"Erm..sapa ya yg bg tazkirah subuh dgn kita time Qiam tu?"aku memulakan bicara. "Owh, nama dia Alif..napa dgn dia?"roomate ku brtanya.."Tak da pa2 la, cuma sy baru perasan yg kmi 1 kelas,"dgn slumber aku menjawab. Rupa-rupanya dia juga berasal dari daerah yg sama dgnku. Hatiku berbunga tanpa diduga..~~~

Sebaik shja balik dari kelas, kepala ku sakit sangat dan aku down lagi time tu.. Sambil berjalan ditengah panas nak balik ke bilik, aku menangis... Tiba-tiba tnpa disangka2 dia lalu di depan ku sambil menunggang motorsikal berwarna hijau, dia juga memandang ke arah ku… aku ingin senyum tp tdk berdaya.. Aku sangat lemah, terasa seperti nak pengsan namun ku gagahkan juga diriku untuk teruskan perjalanan... Di hati ini berdoa kepada Allah SWT agar dipermudahkan oleh Nya segala urusan dan jika lelaki itulah jodoh ku maka dekatkanlah hati kami...Amiin..~~~

Pada suatu hari yg sangat indah, aku ke masjid bersama roomate2 ku.. Kmi ke sana ingin menenangkan diri dan berharap semoga lebih dekat dgnNya... Sedang kami berjalan, tiba-tiba namaku di panggil oleh seseorg.. Aku menoleh, aku terkesima, berdebar2..muka ku merah padam..Aku tdk dapat berkata2, aku hnya mampu memandangnya shja.. Dia, Alif yg memanggil ku... "Assalamualaikum Ana, boleh sy brckp skjp dgn kamu?"Alif menyapa. "Err..Walaikumsalam, ya..boleh..,"aku menjawab. "Sbnarnya sy nk dapatkan maklumat keluarga kamu...Boleh tak?" Aku hanya tunduk membisu, aku tdk tahu apa yg nak aku katakan.. Akhirnya, aku menjwb.."Err..Knapa? ada apa ya?." "Erm..se..sebab..sebab.. Sy perlukan maklumat tu sbb kmu slh sorg AJK sy kn?"… Aku tdk dpt brfikir apa2.. Aku mengangguk dan terus memberikan maklumat yg dia nak. Setelah itu, aku minta diri.

"Pa yg dia tnya tu?"roomate ku bertanya. "Owh, dia nak maklumat family ku sbb aku AJK dia.."aku membalas. "Aik, AJK apa plak yg ko ikut under dia?"roommate ku bertanya lg. Aku trdiam, aku juga tdk tahu yg aku ada program under dia. Setahu aku, aku tdk pernah berhubung dgn dia atau menjalankan program dgn dia... Aku diam..~~~

Cuti pn bermula, aku bersyukur dpt juga melaluinya dgn baik. Sampai di rumah, aku mengucup tgn mak dan bapa ku. Mereka gembira menyambut kepulangan ku... Aku juga gembira kerana dapat berehat dan menenangkan diri di sini. "Ana, Jumaat ni kita ada kenduri.. "mak memulakn crita. "Aik, kenduri apa pula ni mak?"aku kehairanan. Mak terus mengalihkan perhatian ku dgn cerita hal lain. Aku malas nk ambil tahu dan lupakkan saja... Keesokan harinya, kami sekeluarga keluar ke bandar. Kami ke kedai kain dan aku disuruh memilih kain berwarna putih krim sutera yg sgt cntik. Aku berasa sgt hairan, tp bila dah mereka nk sgt aku pilih jd aku ambil shja mana2 yg aku nak.. Selepas tu, kami ke kedai jahit. Badan ku diukur, mak kata nak jahit baju kebaya labuh utk ku. Aku sgt2 pelik dgn kelakuan mak dan bapa. Mkck tukang jahit tu pn brgurau, "aik, nk khwn ke?" Mak pn mnjwb, "ish, bkn lah..saja nk jahit.." Aku tercengang bila mkck tu ckp aku nk khwin.. Aku mula gelisah dn tnya mak ku, "mak, utk pa jgk smua ni?" dgn tenang mak pn ckp, "Tdk ada apa2 la.." Senyuman mak mmbuat aku tenang dan tdk resah lagi.~~~

Suatu hari, aku dipanggil oleh mak dan bapa. Kami berbual face-to-face. Mereka nk brterus terang ttg ssuatu. Semakin membara2 perasaan ingin tahu ku... "Ada sseorg dtg merisik mu.."bapa pn memulakan kata. Aku terkejut dan ingin tahu lebih lanjut. "Siapa?"jwb ku ingin tahu. "Dia, study di U yg sama dgn kmu. Dia baru saja hbs stdy thn ni.. InsyaAllah katanya, klu lulus dia grad dah thn ni.."dengan tenang bapa menjawab. "Dia juga menyatakan hasratnya ingin meminang mu..dan setelah berfikir, kami terima.."bapa menambah. Aku tdk tahu apa yg harus aku lakukan, aku hanya diam membisu. "Ana, tdk salah bagi mu utk memilih dia sbg tunang mu. Dlm Islam, sgt digalakkan utk kamu bertunang drpd berkapel tdk tentu pasal. Smasa brtunang, kmu ble saling knal brknalan dan faham memahami. Ttapi, jika kmu brdua rasa tdk selesa antara satu sama lain, kamu ble mmutuskan pertunangan tu dgn cara yg baik. Bertunang tdk smestinya terus brkahwin, wlupn sebaiknya harus brkhwin. Islam tdk memaksa, ini adalah utk kebaikan kmu jg..". "Erm.. siapa nama lelaki tu? Asal mana? Ada gambar?"...Mak segera ke bilik mengambil sekeping gmbr miliknya.. "Ni lah dia orgnya...Alif namanya..." mak menghulurkan sekeping gambar. Aku sangat2 terkejut, dia.. Alif....

Hari Jumaat pn tiba, slps solat Zohor (lelaki prgi solat Jumaat), aku diminta utk brsiap dn mengenakan baju putih sutera yg telah siap itu.. Aku hnya mnurut kata mak tnpa byk soal dan kmudian aku disolek oleh kakak sepupu ku. Yg simple2 shja.. Aku dan kakak spupu ku berbual2 tentang hari pertunangannya.. Aku sgt brdebar2 saat itu... Aku bakal bertunang dgn seseorg yg aku belum kenali dirinnya sepenuhnya... Aku berdoa semoga, dia adalah pilihan yg terbaik... Tp, seandainya tiada jodoh.. ku harap Allah tetap kuatkan semangat ku...

Rombongan lelaki pn tiba.. Aku tersenyum sendiri memikirkan dia yg bakal menjadi tunangku... "Ya Allah, jika benar dia untuk ku dekatkanlah hatinya dengan hatiku...Jika dia bukan untuk ku, damaikanlah hati ku dengan ketentuan mu...". Setelah majlis itu selesai, aku dipanggil keluar dari bilik. Hati ku berdebar, semua mata tertumpu kepada ku... Semua tersenyum kepada ku... Aku duduk di sebelah mak ku, ibu Alif datang berhadapan dengan ku.. Dengan lafaz bismillahhirrahmanirrahim, dia menyarung cincin di jari manis ku. Aku berasa sebak dan terharu.. Lantas ku cium tgn bakal ibu mertua ku itu ... Semua org yg hadir mgucap alhamdulillah dan majlis diteruskan dengan jamuan...

Tdk lama selepas itu, Alif datang... Dia tersenyum melihat ku. Aku tersipu2 malu melihat dia yg kini bergelar tunang ku.. Dia datang lalu menyapa ku.. “Assalamualaikum kekasihku..”. Semua org hanya memerhati gelagatnya yg nakal dan suka mengacau ku. “Waalaikumsalam, tunangku.. amboi suka la tu” balas ku sambil tersenyum. Dia menarik nafas lega dan bersyukur kerana majlis berjalan dengan lancar. Dia tidak lama berbual dengan ku, aku sangat faham kerana kami belum lagi sah menjadi suami isteri jd batas2 antara lelaki dan perempuan masih perlu dijaga. Dia pergi menemui keluarga ku dan berbual2 dengan mereka. Keluarga ku sangat senang dengan kehadiran dirinya apatah lg, dia boleh menjadi pemimpin yg dapat memimpin ku dan adik2 kerana aku adalah anak sulung. Dia sangat memahami dan dapat menjadi imam solat kami. Alhamdulillah ya Allah..hamba bersyukur padaMu…~~~

***

Inginkan cerita selanjutnya??huhu..tunggu…

0 comments:

Pingu..Pingu..

Sign by Danasoft - For Backgrounds and Layouts

Nisa' Copyright © 2009 Designed by Ipietoon Blogger Template for Bie Blogger Template Vector by DaPino