Pemergiannya..

Monday, December 6, 2010

Pada tarikh 13 November 2010, one day after my mum's befday... Parents ku dtg ke KK. Aku ni happy la, sbb dorg dtg skali dgn adik2 ku.. Ceritanya mcm ni, hari tu hari Sabtu. Aku ada exam paper on dat day, before masuk exam aku call mak ku (mc d umah) untuk bertanya keadaan nenek ku kat kg (Tuaran). Sebab sehari sebelum tu makcik menelefon ku utk memberitahu tentang keadaan nenek yg semakin tenat di kg. Mak ku ckp nenek ok sda, juz demam biasa. Aku lega jgk la.. Slps pi exam, aku pi ke KK nak jln2 release tension. But then on 3.30pm mcm tu, bapa ku call aku. Rupanya dorg di airport KK dah dgn mak dn adik2 ku. Bapa ku tanya sama ada aku nak ikut pi kg atau tidak.

As usual, aku mana mau tinggal.. Jadi aku minta ambil nak ikut sekali pi kg. Masa tu, dorg cm nak cepat jak, jadi dorg jln dlu pi kg bawa kreta pkck ku. Jadi pkck ku yg ambil aku di KK nnti, sbb bapa ckp pkck pun pi kg. Sambil tunggu pkck ku sampai, aku berfikir... Napa dorg tiba2 dtg ni? Tapi hati ku lantas menjawab, dorg dtg nk melawat nenek sebab mkck ckp nenek tenat smlm. Then, pkck ku sampai utk menghantar aku ke kg. Dalam kereta, aku berfikir lagi.. Napa pkck mau ikut sekali ke kg? Ada program atau kerja ka? Hati ku lantas menjawab lg, memang dia slalu pi Tuaran atas urusan kerjanya. Lgpn pada masa itu, kwn pkck ku pun ada ikut sekali.

Pkck drive laju sangat, seram plak aku.. Dekat sdah di Tuaran tu, pkck call bapa tnya dia kat mana. Rupanya bapa ku salah jln dan terpaksa patah balik ikut jln lain. So, kami pun terpaksa berpatah balik tunggu bapa ku di simpang Politeknik. Sambil menunggu, pkck dan kwnnya berbual. Mereka saling tertanya2 di mana arah jalan ke tanah perkuburan. Sekali lagi, aku pelik.. Utk apa pergi ke tanah perkuburan? Hati ku menjawab lagi, owh mgkn ada shortcut lain utk pi kg ku. Sbb mmg ada byk jln shortcut utk pi kg ku tu.

Then, bapa ku ikut kami dari belakang.. Dari kreta aku dpt tgk bapa, mak dn adik2 ku.. Kami pun meneruskan perjalanan ke Tuaran, aku ikut jak. Dengan bantuan kwn pkck yg dia call utk tnya jln dan bantuan org kg kat situ, akhirnya kami sampai ke destinasi yg dituju. Bukan, umah nenek di kg...tapi yg aku tgk ialah tanah perkuburan. Aku dapat tgk ramai org kt situ, pkck ku pun mula cari tempat letak kereta. Aku bingung, jadi aku bertanya pada pkck ku.. Napa pi sni pkck? Kwn pkck ku pun ckp dgn pkck ku..owh dia ni tdk tau rupanya..nenek mu tiada suda.. Pkck ku tdk ckp apa, hnya tgk aku mnerusi cermin pndg blkg..

Aku lantas turun smbil air mata ku berguguran jatuh, aku tdk dpt berkata apa2.. Hnya mmpu beristighfar.. Aku tdk tau lgsung... Mkck ku lantas mmeluk ku dan ku lihat semua adik beradik mak termasuk mak turut mngs.. Pada masa tu, aku hnya diam tdk dapat berkata apa2...

"Ya Allah, ampunkanlah segala dosa2 arwah nenek ku.. Rahmatilah rohnya semoga tergolong dalam golongan org2 yg beriman.." Amiin..

0 comments:

Pingu..Pingu..

Sign by Danasoft - For Backgrounds and Layouts

Nisa' Copyright © 2009 Designed by Ipietoon Blogger Template for Bie Blogger Template Vector by DaPino